Per què Catalunya, entrat el segle XXI, fa aquest efecte de lloc ple d’imbècils, al marge que probablement ho sigui? Fins fa tant sols una generació o dues, era un petit país agrícola, ramader, pescador, amb una indústria artesanal autosuficient i un acceptable, inofensiu deliri romàntic pel que fa a l’art i la cultura. Miquel de Palol
Assistim muts a la mort d’una llengua. La icona no és el deu que representa. Dos mons oposats que no xoquen, es mesclen. El cosmopolitisme electrònic de Kippelboy i l’evocador pa amb tomàquet de Jordi Condal. El missatge dels poemes, de tan clar, resulta ambigu: això va en sèrio o va en broma? La terra i la llengua, amenaçades, són motius de preocupació, de reflexió, d’amor i d’ironia. Motius subratllats amb les màscares i reforçats amb les imatges, de vegades de gran plasticitat, de vegades colpidores, però mai gratuïtes.
Música inquietant, per si amb les idees no n’hi havia prou. Als anys 70. l’arribada de la transició política aconseguí desactivar la poesia, la cançó, els moviments socials i la reflexió política. Avui els poders mediàtics, la publicitat i l’art de consum difonen amb una gran qualitat formal valors clarament asocials.
Se’ns vol induir a creure que hem de deixar el món en mans d’eixelebrats, capaços de mentir amb un somrís al a boca, que ens menen a desastres ecològics i a guerres xenòfobes. A Catalunya, la burgesia dimiteix de la seva tradicional defensa del patrimoni artístic i cultural. No ho diu enlloc que l’art més innovador hagi de mirar la societat que el sustenta amb els ulls tancats.
FITXA TÈCNICA
Artistes :Kippelboy i Jordi Condal | Guió i text : Jordi Condal | Audiovisuals : Kippelboy | Màscares : Marutxi Beaumont | Reportatge fotogràfic : Xavi Olivé | Flamenc : Lolo de Jerez i J.G.Calderón | Durada : 55 minuts aprox. | Estrena : 25/05/2005. Museu d’Art de Cerdanyola del Vallès | Editorial : Editorial Montflorit | Col·laboradors : Jaume Sobrevals, AFOCER i Montse Costas | Suport : Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, Institució de les lletres Catalanes | Llibre: Amb motiu de l’espectacle l’editorial Montflorit va editar un llibre amb el recull de poemes.
Disc
Disc publicat al maig del 2005 del qual fins i tot es van arribar a vendre algunes còpies, durant les presentacions de la performance Un poble mut. Aquest disc és ni menys ni més que la banda sonora d’aquella famosa performance. Poemes de Jordi Condal musicats per Kippelboy, fent servir el millor i el pitjor de la Cultura Catalana. Com deia la nota de premsa: Dos mons oposats que no xoquen, es mesclen. El cosmopolitisme electrònic de Kippelboy i l’evocador pa amb tomàquet de Jordi Condal. El missatge dels poemes, de tan clar, resulta ambigu: això va en sèrio o va en broma? La terra i la llengua, amenaçades, són motius de preocupació, de reflexió, d’amor i d’ironia. Música inquietant, per si amb les idees no n’hi havia prou. Assistim muts a la mort d’una llengua. La icona no és el deu que representa.
Tracklisting:
01- Presentació 02- Un poble mut 03- Només el silenci 04- Vida 05- A les vores, ametllers 06- Barricada 07- Interludi psicodrama 08- Depredador, no pont 09- Ametlla amarga 10- Art o silenci 11- Vigilant de les pàtries 12- Catalunya no és |
13- El sol que tu veus 14- Jo no he matat ningú 15- Un home s’ha fet ric 16- Les vores del canvi 17- Tot tendeix a caure 18- Interludi sardanista 19- Arrels (amb Lolo de jerez) 20- Sextina del meu país 21- Estimo l’entropia negativa 22- Burxes que es claven 23- L’aigua que et lleva la set 24- El silenci |
Versió instrumental: Descàrrega gratuïta
Versió amb veu: Descàrrega gratuïta